Klicka med Krut

Alla inlägg den 11 juni 2011

Av Emma - 11 juni 2011 16:50

Passar på att gå in från solen och sitta vid datorn en stund.    Morgonen började tidigt med avfärd mot Östra Ljungby och SSRK unghundsderby. Vi har haft en härlig dag, träffat många vänner och sett fantastiskt duktiga hundar. Krutan har skött sig fint och legat snällt och tittat/väntat vid flera olika stationer. Trots skott, visslingar & applåder så har det kommit ytterst få pip. På vägen hem blev det ett micro pass lydnad och simning   vid Järavallen.

 

Träningen i torsdags blev bra, både planering & genomförande. Kvarmomenten (sitt i grupp) gjorde han fint och satt stadigt även om det kom lite pip vid tillbakagången. Han hade alldeles för hög aktivitetsnivå och jag hade slarvat med förberedelserna.  

Kedjan blev riktigt bra. Han klarade av att bli belönad med boll i ett fartmoment och sedan snabbt gå ner i stress och göra en fin lång transport mot rutan. Alltså har träningen gett resultat och jag ska smyga in bollen som belöning utan att släppa på stress-kriterierna.

Som vanligt hann vi inte träna alla detaljer som stod på planeringen  tiden går så fort när man har roligt. 

I FF är det många delar som måste stämma samtidigt, stressnivå, förväntan, fokus, position, uthållighet, stadga med mera, med mera. Det är stor skillnad mellan ett FF i klass II och klass III, kraven på presition ökar markant. Alltså behöver jag hitta ett sätt att hålla hans förväntan och uthållighet på topp utan att stresnivån och frustrationen tar överhand. Min plan är att fortsätta att arbeta med de små delarna och stresskriterierna samtidigt som hag testar fram en belöning som fungerar optimalt utan att skapa frustrationen.


Vittringsapporteringen gjorde han riktigt bra och den känns säkrare för varje gång vi tränar den. Dock behöver vi backa i hanteringsträningen eftersom att han gjorde ett omtag precis framme hos mig.


Som avslutning gjorde vi ett rutskick på fullt avstånd som han SPIKADE!!!  Han springer med en fantastisk fart ut och tar både min stå och ligg signal direkt!! Vilken kille!!

Åkte hem med en riktigt go känsla i kroppen och längtar redan tills nästa träningspass!!

Och det träningspasset är imorgon och denna gången i Malmö. (nästan hemmaplan) Så den planeringen ska jag sätta mig och göra nu!!

Sedan är det dags för lite grillning  


Kramar från oss   

Presentation

Hos Maria på VIPDOG handlar jag mer än gärna! Ett bra sortiment med hög kvalitet & fantastisk service. Klicka på loggan för att komma till webshopen, väl värt ett besök!! 

 

LYDNADSREGLER

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards