Klicka med Krut

Alla inlägg under april 2010

Av Emma - 28 april 2010 21:18

  Idag har det varit vårväder!!!

 


Och några nya bilder på min Krutan   

     





  Inställd föreläsning imorgon så det blir pluggande hemma istället....

Av Emma - 27 april 2010 21:54

Ikväll har Ida & Skott varit på första träffen på klickerkursen i Staffanstorp. Här ska hon få lära sig grunderna och träna lite trix. Skott är ju tränad till viss del med klicker, men Ida va så himla duktig idag!! Tasstarget, pekfingertarget, nostarget (post-it), upp på en stol, under en stol och allt grejade hon att shejpa! Gissa om jag var stolt??   

Kvällens festligaste kommentar var när hon länge tittat på det framdukade fikat och frågade Caroline om det var "prydnads-fika" eller om man fick smaka?   

Här kommer några bilder

     

Nu ska jag gå och lägga mej efter en lång dag!!   

Av Emma - 26 april 2010 21:24

Ikväll har vi varit och tränat i Lomma tillsammans med klubbens träningsgrupp. Med den senaste tävlingen i fortfarande färskt minne så är att träna på nya platser men framför allt med nya hundar ett måste. Speciellt platsliggning och det var där vi började idag. Krut fick ligga på flanken och jag stannade ganska nära för att kunna belöna ofta. Han låg fint, var tyst och försökte bara snusa en gång. (klar förbättring)   

Något som desvärre störde honom ordentligt var myggorna och dom hade kläckts i massor.  

Sedan delade vi upp oss i grupper, vi var tillsammans med Helen & Beck och en rottis Selma och jag har redan glömt vad matte heter   

Vi turades om att köra olika moment och vi började med fria följet. Inte riktigt nöjd idag, han låg på långt fram och plogade så vi får nog backa ett steg eller två. Sedan körde vi rutan och här blev det tummen upp    fick hjälp att flytta rutan mellan varje skick och bollen låg i bak. Tveksamt första skick, men sedan gick det som hejsan!

Som avslutning körde vi inkallning med ställande där jag bara kastade bollen direkt. Han höll fin fart och bromsade inte och väntade på kastet.

Sen var vi både trötta, nöjda och myggbitna och åkte hem!


Förövrigt så är det massor att göra i skolan och nästa tenta närmar sig så träna hund får jag göra när jag hinner. Imorgon börjar Ida & Skott en klickerkurs som Ida har längtat till. Igår var dom på trivselkväll med grillning och tävlingar på Oxie Hu och hon kom hem med fina priser efter att hennes lag vunnit. På torsdag är det agility för mej och Krut och Hu för Ida & Skott.

Här kommer lite bilder på Ida & Skott från igår....

     


Kramar från oss!

Av Emma - 20 april 2010 18:00

den 20 april 2010.... trodde att våren var här!   

 

Av Emma - 19 april 2010 21:25

 


Av Emma - 18 april 2010 21:10

brukar man ju säga och jag hoppas det samma gäller för hundträning för det blir inga långa pass i nuläget. Skolan tar förtillfället mycket tid och träningsmotivationen är ganska låg. Men som sagt vi tränar korta pass mest på hemmaplan. Undantagen var i torsdags då vi var på agilitykurs följt av Ida´s hundungdom och idag när vi varit i Lomma och tränat med Caroline & Jazza.


Torsdagens kurs gick riktigt bra och vi har roligt tillsammans. Vi jobbade med starter och en kombination med hopphinder och tunnel. Hemma fortsätter slalomträningen sakta men säkert. Med sakta menar jag att vi tränar i små steg, förövrigt finns det inget sakta när det gäller Krut. Men han är alltid pigg på att jobba frågan är bara om det kommer gå att styra honom?


Idag har vi kört "kombi-träning" eller kanske lydgility?    Slalom & vippan varvat med fotgående och rutan. Det var första gången vi körde slalom på annan plats då det var "öppna" portar som gällde och på vippan behöver han  nödbroms i form av korv för annars gör han ett jätteskutt när den börjar "gunga". Men han är helt orädd, även om han druttade av ett par gånger   

Lydnadsdelarna gick ganska bra, höger halter behöver vi verkligen jobba med men annars höll han fin kontakt. Rutan är ju "the never ending story" det gäller bara att fortsätta på ett sätt där vi kan ha en hög belöningsfrekvens.

Lite bus blev det på väg tillbaka till bilen

  Nu blir det strax en tidig kväll i sängen!   Imorgon drar en ny fullspäckad vecka igång!

Av Emma - 11 april 2010 12:51

Idag har vi varit och tävlat i Åhus. Poängmässigt vår sämsta tävling med ett tredje pris och 117p men samtidigt vår kanske nyttigaste tävling eller ialla fall min.

Det blev ingen bra start på denna tävlingsdagen då jag var tipsoptimist och hade (för Krut) snålt med tid på plats innan start. Läxa nr 1!

på platsen fick vi en dunder nolla, men ska man nolla kan man göra det ordentligt och Krut visade tydligt var vår träning brister. En snygg tik bredvid som han kände sig tvungen att spana in, han gick inte till henne men skiftade ställning till sitt två gånger och sista gången han la sig ner så passade han även på att rulla ett varv för att komma liiite närmare. Han var inte heller helt tyst under detta momentet. LÄXA nr 2, mer och svårare störningar, nya platsen, nya hundar och även "snygga" tjejer när vi tränar kvar moment.


Tandvisningen (som vi ärligt talat inte tränat) resulterade i en 5:a eftersom att Krut blev väldigt förtjust i domare Mikael. Jag gillar inte att ha tandvisningen påväg in till själva lydnadsmomenten. Det stör liksom vår koncentration och idag hade Krut väldigt svårt att släppa fokus på den trevliga domaren efter tandvisningen och kastade blickar mot honom och siffervisaren flera ggr. LÄXA nr 3 träna med människor som störningar.


Linförigheten fungerade OK och gav 7½ p. Vi hade snea sittanden i halterna och jag fick använda ett dubbelkommando i en helt om.


Läggande under gång gav 8 p idag. Domaren tyckte att han la sig lite segt och sedan passade han på att snusa en stund. LÄXA nr 4, backa i ligg kvar träningen för att jobba bort snuset, även "plocka" upp och vara selektiv i belöningen av ligg. Man tjänar ingenting på att lägga sig långsamt.


 På inkallningen fick vi 9 p och avdrag på att han sätter sig snett vid avslutet. LÄXA nr 5, ingångarna måste bli bättre! Sura poängavdrag.


Ställande under gång slutade med en 0:a eftersom att Krut la sig istället för att ställa sig. Kände att han var ofokuserad redan när vi började momentet. LÄXA nr 6, jobba med signalkontroll.


Apporten, 10 p! Han satt fint, grep på kommando och höll i ett fint grepp. Nu ska fortsätta med andra delar av apporteringsmomenten.


Hopp över hinder, 10 p! Han gjorde ett fint hopp, jag utmanade lite och satte honom långt ifrån och gick själv längre ifrån på andra sidan och här gjorde han ett fint avslut också. Kul att avsluta tävlingen med en 10:a!


Ett fint betyg även på helhehets intrycket, en 9:a med kommentaren "tappar fokus något" och det är ju som att slå huvudet på spiken! För det var fokusen som inte fungerade idag av flera olika anledningar som vi tar med oss och jobbar vidare med. Det finns förbättringspotential som Mona säger. Men man får ta med sig sina läxor och jobba vidare, hur ska man annars komma framåt?


Nu blir det pluggande resten av dagen, ska ta Krut med mig och lägga mig i sängen!!

kramar från oss





Av Emma - 6 april 2010 21:44

Tänk att man ibland gör allt så himla komplicerat! Som med våran vittringsapporteringen till exempel. Har ju funderat en massa på hur jag ska lära in detta momentet och har från början varit övertygad om att jag inte vill använda mej av "köttbulls-pinnar" (att man gnider köttbulle på pinnen) Vet flera som lärt in med detta sättet som idag har toppenfina vittringar, så missförstå mej inte men jag vill inte lära in det på detta sättet.

Så efter att ha läst och funderat kring olika sätt så bestämde jag mej för att testa post-it lappar istället för att använda pinnarna från början med tanken att om det går åt skogen så är det inte hela världen för det finns inte så många post-it på apellplanen   

Så detta har vi pysslat med inomhus under vintern, att frysa på post-it lapp och leta post-it lapp. Och visst har det gått framåt, men jag ändå känns det som om vi inte kommer vidare? Det enda som händer just nu är att vi efter ett träningspass har 10 blöta skrynkliga post-it. Han är dock duktig och tar inte lappen i munnen men nosandet leder till skum runt munnen som i sin tur skrynklar lapparna. Jag vet inte hur vi ska ta oss vidare så idag har jag bestämt mej för att skrota post-it lapparna och istället ta fram pinnarna och inte vara så himla rädd för att det ska bli fel? Om jag har en plan att hålla mej till vad är det värsta som kan hända? Att vi får träna om??

Jag tror att jag är expert på att krångla till! Så med en kriterieplan på bakfickan ska vi börja om från noll med detta moment och inte försöka göra det svårare än vad det är.... Det som nog är det lurigaste är att få Krut i rätt "mode" och koncentrera sig på att hitta rätt pinne och inte gripa första bästa.

 


Nu ska jag i säng för imorgon har jag MASSOR att läsa   

 



Presentation

Hos Maria på VIPDOG handlar jag mer än gärna! Ett bra sortiment med hög kvalitet & fantastisk service. Klicka på loggan för att komma till webshopen, väl värt ett besök!! 

 

LYDNADSREGLER

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards