Klicka med Krut

Alla inlägg under januari 2012

Av Emma - 16 januari 2012 19:33

       

Det här är min prins som jag älskar så otroligt mycket, MEN det finns inte heller många andra som kan göra mig så frustrerad!! För att göra en lång historia kort så blev träningen i söndags inte riktigt som jag tänkt mej, utan vi var verkligen tillbaka i gamla vanor med en stressnivå som är svårt för mig att hantera, både fysiskt och psykiskt.
Jag är evigt tacksam för alla vänner som innerligt bryr sig och peppar & tröstar mig och samtidigt låter mig gnälla & tjata!! Utan er hade jag inte rest mej igen!     Krutan är en fantastisk hund på många sätt och han har massor egenskaper som jag tycker är fantastiska och med stor kapacitet. Samtidigt är han den mest svårtränade hunden jag någonsin haft och ibland (som i söndags) tar det liksom tvärstopp! Jag har helt enkelt slut på idéer för att han & jag ska jobba på samma planet! Träningsmisstagen jag gjort är oändligt många samtidigt som jag känner att min träning utvecklats med hjälp av goda kamrater, förebilder & tränare, men stressnivå & förväntan är delar i träningen som känns näst intill omöjlig att hantera just nu. Men som min kloka fröken säger när jag deppar ihop, -Men Emma, vilken tur att du älskar att träna hund!! Här har du något att jobba vidare med.....

Här kommer ett gäng bilder från söndagsträningen, tack Björn för att du dokumenterade!!

 

 

 

 

Idag har jag varit i skolan och en lång informationsdag inför praktiken och på onsdag är det dags för första dagen på Råby ungdomshem!! Spännande och lite pirrigt måste jag erkänna.....

Av Emma - 14 januari 2012 20:56

Jag njuter av att vara riktigt ledig denna helgen (läs ny kurs på måndag)   Hade tänkt ut massor jag skulle hinna idag, planera min ordning och reda kurs, spåra med K med mera, men av någon konstig anledning räckte inte timmarna till   Men vi hann njuta av solen tillsammans med Annika & pudeltjejerna. Kolla vilket härligt gäng!!

   


Imorgon blir det träning med gänget i Lomma, vi håller fortsatt fokus på kvarmoment & apporteringsmomenten en vecka till.

Av Emma - 11 januari 2012 16:12

Fler än jag som är ägare till vinterbadande galningar?? Då har jag ett hett tips (och min senaste investering) nämligen FURDRY!! Superabsorberande täcke i sån där läskig microfiber (eller vad det heter), ni vet som man köper i dukar för att torka tassar med?

Båda killarna var genomblöta efter eftermiddagens promenad & det brukar ta ganska lång tid för Krutan att torka. Satte på täcket direkt och en timma senare var han torr och täcket blött istället! En bra konstruktion och OK passform som även täcker byxor & hela magen. Dock inte möjligt att kissa i!   

 

Av Emma - 10 januari 2012 17:06

Precis hemkommen från en härlig runda i skogen tillsammans med Freddy, Hjalle & Gullan. För killarna blev det 60 minuter "fritt blås" över stock & sten, bad i iskalla bäckar och intag av en mängd bajs.   Även om jag älskar att både träna & tävla, så slog det mej idag när jag ser alla tre springa och njuta av att sträcka ut över de stora kohagarna att detta är ett härligt hund- och matteliv som jag inte skulle byta mot någon tävling i hela världen! Att kunna promenera med en god vän och prata om livets alla väsentligheter samtidigt som killarna kan springa lösa & leka eller bära pinnar är LYX på hög nivå. Inget gruff mellan de stora grabbarna, inget springa efter harar som dyker upp, utan duktiga killar som lyssnar på pipan, det är mina killar!!   

Har tjuvat en bild från Freddy som verkligen speglar kärlek & vänskap....

 



Av Emma - 9 januari 2012 17:01

kom som ett brev på posten idag!! Perfekt, eftersom att vi diskuterade vissa ändringar på träningen igår. Nu ska jag uppdatera mej!   

 



Av Emma - 9 januari 2012 16:14

Igår var det officiell avspark för årets träning! Tina & jag hade bestämt träff en stund innan övriga gruppen kom för att köra igenom hela III:an för att få en uppfattning om "träningsläget". Här kommer en kortare summering, men det konstaterades att vi inte saknar delar att träna på!   Helhetsmässigt så tycker jag att Krutan höll ihop fint (med tanke på hur lite vi tränar under hösten). Han kommer ihåg momenten, men det brister i detaljerna och framförallt fokus och uthållighet. Vissa moment som sitt i grupp, sättande under gång, hopp-apport, metallen & vittringen gjorde mig glatt överraskad! 


Vi avslutade med att träna skick till target på olika avstånd och att han sedan skulle lyssna på stå och ligg signalen och bjuda på stadga. Intressant var att detta funkar fint så länge targeten INTE ligger i rutan??

   

 

Efter träningen blev det en tur till      för att hämta träningsgängets Hurttavästar och till Maria kan man inte åka utan att handla så det blev tovutredning från PetHead och Furminator-täcken som gör att killarna ska torka fortare!

Nu väntar en ganska lugn vecka på skol-fronten, och förhoppningsvis finns det utrymme för en del träning. Nästa vecka drar praktikterminen igång och jag ser verkligen fram emot att komma till min praktiskplats på Råby!


Kramar från oss


Av Emma - 5 januari 2012 20:10

En klok fröken sa till mig idag, " det är så skönt med ett nytt år, då får man liksom börja om och glömma det som inte blev som man tänkt sig".   För första gången på länge är jag riktigt sugen på att träna! Härligt!!

I eftermiddag har jag & Krutan varit hos Tina & grabbarna för lite fika    och fundering/planering  för vårens träningar. Ett ovanligt strukturerat träningsschema är gjort för att förhppningsvis vara startklara till den tänkta säsongspremiären. Vi har också diskuterat var vi förutom detalj- och momentträning ska lägga extra fokus som till exempel störningsträning och uthållighetsträning. Individuell träning ska varvas med träning tillsammans med gruppen och ganska många träningar tillsammans med Mona. Vi ser fram emot ett spännande 2012!!



I nuläget är det "bara" Krutan som ingår i träningsplaneringen, men tanken är att Banjo under våren ska hänga med på våra träningar främst för att få miljöträning, men också som stand-in om Krutan glömmer att man måste lyssna första gången   . Men samtidigt hade det varit roligt att ge sig på ett försök i I:an under året (får väl se om Ida lånar ut honom till sin mamma). Han visar på en härligt träningsattityd och en massa energi som i tränad form nog skulle fungera fint på lydnadsplanen.  

Och jag fick inte bara fika utan en julklapp från Tina, Robban & grabbarna, tack så mycket!!

 

Perfekt med nya apporter!!   


Nu är vi på sluttampen med uppsatsskrivningen och på tisdag är det inlämning, sen väntar praktiken! ÄNTLIGEN!!


Kramar från oss


Presentation

Hos Maria på VIPDOG handlar jag mer än gärna! Ett bra sortiment med hög kvalitet & fantastisk service. Klicka på loggan för att komma till webshopen, väl värt ett besök!! 

 

LYDNADSREGLER

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards