Klicka med Krut

Alla inlägg under september 2011

Av Emma - 28 september 2011 08:06

Igår bestod träningen av vittringsapportering som liknade mer plockepinn än som ett lydnadsmoment.  Han apporterar inte hej vilt men lyfter på en eller två pinnar innan han tar "rätt".

Får fundera ut en plan för hur jag ska förklara att detta inte ingår i leken....

Tips mottages tacksamt!!


   

Av Emma - 26 september 2011 18:27

fungerade träningen mycket bättre idag! Håller tummarna för att gårdagens psykbryt hos både mej & Krutan var högst tillfälligt!  

Han höll ihop fint under dagens 20 min träning och endast ett litet ynka pip smög sig fram, vilket självklart ledde till tillfällig utvisning och utvärdering. Dagens störning var två uppsatta rutor + några strökoner.

På dagens program:

1) Tasstarget 5-10 meters avstånd. Fokus på att ta signalen (både stanna & ligg) och sedan bjuda stadga. Skippar att stanna efter några repetitioner och lägger sig direkt. Gör om gör rätt! Varvar snarr & boll som belöning.


2) Varsågod-övning. Att springa full fart mot mig fast det ligger boll eller snarr bakom. En svår övning för Krutan som tror att vi tränar inkallning med ställande. Är tveksam i vissa starter och har inte full fart när dragingen bakåt är stark. Till nästa träningspass ska vi köra kortare sträckor.


3) Stegförflyttningar. Backa börjar ta form och jag tycker att han är rakare i alla förflyttningar. Försöker belöna i rörelse och inte i halten vilket har resulterat i att sitt uteblir i halten. Men detta tar vi när förflyttningarna är säkrare eftersom att han fortfarande har lite låg bakdel, framförallt åt höger och bakåt.


En bra träning i trevlig aktivitetsnivå. Förvånansvärt lite intresse för de utsatta konerna.   Kanske inte hade behövt beställa de där extra 10 konerna jag gjorde igår?? Men de röda och oranga ska kompletteras med gula och rosa!  

Avslutar med en klockren bild från FB!!

 Har skrivit ut den och satt den längst fram i min träningslogg!!

Kramar från oss

Av Emma - 25 september 2011 16:40

Träningen idag blev inte riktigt som jag planerade!   

Kvarmomenten gjorde han jättefint, både sitt i grupp och platsliggning. Men sedan blev det kortslutning!

När det var "vår tur" och redan i första lilla transporten var det tydligt att jag & Krutan inte var fokuserade på samma uppgift. Jag var redo för ett FF, medans han var fullt fokuserad på den utsatta rutan 40 meter bort.  TBX till filten så att matte fick gå av sig lite irritation!

Det är sjukt frustrerande och jag vet inte riktigt vad jag ska göra annorlunda? Hunden rastad innan träning, avslappningsövingar på filten innan träningen börjar, ordentlig uppvärmning med fokus på stadga och attityd, men ÄNDÅ blir starten värdelös!!! Jag blir galen    & ledsen! Just i dessa stunderna har jag lust att strunta i allt vad belöningsträning och positiv förstärkning är   & banka lite vett i huvudet på hunden! Fast jag vet att det inte blir bättre och jag vill ju inte träna med korrigeringar så ligger det närmare till hands vissa dagar.   En av målsättningarna är ju att han ska tycka att det är lika roligt som jag & vilja träna tillsammans med mej. På en av bilderna som Jossan tog kan man se att redan innan att det saknar fokus.

 

Efter en stunds vila så jobbade vi med inkallningen med blandat resultat och vi avslutade med en vittringsapportering som han gjorde riktigt fint även om sorteringsarbetet tog lite lång tid så plockade han till sist rätt pinne! Skönt att avsluta med något positivt!!

Får väl försöka vända och vrida ytterligare på planeringen inför kommande veckas träningar.


Kramar från oss

Av Emma - 24 september 2011 20:23

  

Vad börjar man skriva om man inte bloggat på två månader??   Jag har ingen aning!  

Alla, både tvåbenta & fyrbenta mår bra i familjen och vardagen rullar på i en rasande fart. Träningen har kommit igång om än fortfarande något sporadisk. Tid är en bristvara men jag försöker stjäla träningstid så mycket jag kan. Träningen med gruppen är igång och detta hjälper ju till med motivationen. Äntligen fick vi träffa Mona förra helgen vilket också ger en spark i baken och alltid sätter igång en massa tankar och funderingar.

Målet är fortfarande att starta trean under hösten, även om det just nu känns ganska långt bort.

Imorgon blir det träning med gänget i Lomma!

 

Kramar från oss

Presentation

Hos Maria på VIPDOG handlar jag mer än gärna! Ett bra sortiment med hög kvalitet & fantastisk service. Klicka på loggan för att komma till webshopen, väl värt ett besök!! 

 

LYDNADSREGLER

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards