Klicka med Krut

Direktlänk till inlägg 30 maj 2011

Härligaste träningen på länge.....

Av Emma - 30 maj 2011 21:17

Tänk att en känsla kan påverka en så mycket!!! Jag är varm i hela hjärtat efter dagens träning!! Dels för att jag för första gången på ganska länge kunde träna tillsammans med Caroline och för att Krutan var så himla duktig!!

Jag hade en ganska detaljerad träningsplanering med mig idag som byggde på tankar från helgen. Vi började med att köra frivilliga sitt och stadga. Kriterierna är:

  1. stilla tassar
  2. stilla rumpa
  3. fokus framåt

Han är klok min Krut och eftersom att min tajming inte blev bra i första vändan så fick Caroline sköta klickandet de följande gångerna. Det som händer när förstärkningen blir för regelbunden och min tajming inte är exakt så bygger han snabbt små egna kedjor vilket blev ganska tydligt idag.

Målet är att släcka ut hans extrema vilja att bjuda snabba beteenden, de beteenden som jag belönat under en ganska lång tid. Tänk om man kunde vrida tillbaka tiden  Men det är väl en del i hundträningen, att ständigt utveckla sitt träningstänk och sin kunskap??

Resultatet av dagens övning blev i alla fall himla bra och han var väldigt lugn och fokuserad på uppgiften. Testade också lite olika typer av beröring i pauserna för att få hjälp med att utvärdera hans reaktion. Klia på bröstet fungerade bäst idag.

Medans de andra gjorde platsliggning så passade vi på att träna lite på hakan i backen. För att vara första gången på ny plats i väldigt högt gräs gick även detta fint. Även här var han riktigt lugn idag och drog till och med en suck när han låg med hakan ner.   

Som avslutning blev det skiften i fjärren. Pilimeterträning när det är som bäst.   Caroline kom med kloka tankar när det gäller belöningen som gjorde att själva serverandet av karamellen blev lugnare och jag slapp bli av med några fingerspetsar!   

Vi kunde peta på skiftena riktigt ordentligt idag utan att stressnivån gick upp vilket känns helt fantastiskt!! Inte ens det minsta lilla pipet eller trippandet på tårna kom det. Hela hans utstrålning var mycket lugnare, andningen lugnare och kroppen mindre spänd. Jag kan inte vara annat än supernöjd med dagens träning!!!

Min älskade, älskade vän!!

 

 
 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

30 maj 2011 22:04

Härligt Emma... du jobbar verkligen på bra med grabben och vilka framsteg ni gör tillsammans :-)

Bamsekramar

http://stadsflattarna.se

 
Ingen bild

Malin

30 maj 2011 22:07

Hejaheja er ni kommer att nå era mål för ni är bäst. O tröttnar du på någon av dem så vet du att jag suktar efter hund ;)

Stor kram

 
Ingen bild

Minsu & Boston

1 juni 2011 10:30

I går fattade jag att vi har det motsatta problemet med Boston -- vi tränade snabbare sitt och jag väntade att han skulle erbjuda sitt. Jag fick vänta lååångt... Under många månaden har vi tränat jättemycket stimuluskontroll (för det mesta med rullmarkering) och nu har jag skapat en hund som inte mer erbjuder mycket beteenden men bara tittar på mig och väntar på kommando. Kanske kunde ni experimentera med att köra stimuskontrollträningar också om Krut är för snabb att erbjuda :D

Hälsningar till brorsan!

 
Malin

Malin

1 juni 2011 14:11

Tack för hjälpen som hund-störning igår!
Mailade ett par bilder till dig på Banjo,
blev inga så bra - men heja, om en liten
stund ska jag åka & hämta ut MIN NYA KAMERA!

Du & Banjo är på min blogg idag ;o)
Hoppas vi ses snart igen!

Kram

http://www.madofi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 27 februari 2012 14:48

Igår tränade vi i ridhuset i Sjöbo och jag fick hjälp med att filma. Hur nyttigt som helst att titta i efterhand och man ser saker som man annars inte tänker på med mera. Fokus för mej har varit om han ser lika speedad ut som jag upplever det och om ...

Av Emma - 26 februari 2012 21:46


det finns ingen som du!!  

Av Emma - 16 februari 2012 20:46


Idag är ingen vanligt dag, för det är Krutans födelsedag, HURRA, HURRA, HURRA!!         Tänk att han redan är fyra år.... min svarta älskling!! Det finns ingen som du!!     ...

Av Emma - 12 februari 2012 17:10

Varning för ego- och skrytinlägg!!!   Vilka grabbar det bor i denna familjen, både två- och fyrbenta!! Börjar med det som nästan fått mitt mamma-hjärta att brista! Jag fick ett telefonsamtal i torsdags som jag inte kommer glömma i första taget! E...

Av Emma - 7 februari 2012 21:41

Jag går en spännande utbildning om en specifik behandlingsmetod på praktikplatsen och idag fick jag en riktigt aha-upplevelse!!   Föreläsaren beskrev hur man jobbade kring behandlingsmålen på ett väldigt tydligt och enkelt sätt för att uppnå bästa mö...

Presentation

Hos Maria på VIPDOG handlar jag mer än gärna! Ett bra sortiment med hög kvalitet & fantastisk service. Klicka på loggan för att komma till webshopen, väl värt ett besök!! 

 

LYDNADSREGLER

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards