Klicka med Krut

Direktlänk till inlägg 23 maj 2011

En avslappnad utvärdering

Av Emma - 23 maj 2011 11:01

Har hunnit med en del avslappningsträning de senaste dagarna, främst hemma i lugn och ro. Krutan kopplar av snabbare och snabbare för varje gång. Jag är benhård med kriterierna som för närvarande är att ligga på sidan med avslappnade bakben och en stilla svans. Denna träningen varvar jag sedan med att få komma igång och jobba genom att hitta sin position vid min sida och hålla ett lugnt fokus. Vi har testat detta hemma (med störig valp nära), på känd plats nere i skogen (utan störig valp) och igår på träningen tillsammans med Jossan & Karl.

Hemma har avlappningen varvats med starter i fotgåendet, skiften i fjärren, vittringsapportering och hopp-apport. Hemma "skakar" rumpan inte alls och han är helt tyst. I lördags var vi nere i skogen och gjorde ett mindre sök med dummies. Här kom ett litet bakslag vid utsläpp från bilen, men med en matte utrustad med stort tålamod så blev det riktigt bra. Han bytte fokus på omgivningen mot fokus på mej och vi kunde gå tillsammans till sökplatsen. Trots att det kommer fart med i söket så höll han fint fokus och satt lugnt vid min sida innan varje skick. Kriteriet här var att han skickades när rumpan var stilla och jag kunde klappa lugnt längs sidan. Är väldigt nöjd med den lilla träningen.


Igår var vi som sagt och tränade en stund i Anklam. Och även om alla detaljer inte blev så himla bra så är jag väldigt nöjd med attityden och stressnivån och det blev en pip- och stressfri träning!!  


Jag tror att det viktigaste är att hitta en balans mellan avslappning och aktivitet. Jag tror inte att det hjälper oss att endast träna avslappning eller passivitet och inte försöka varva det med vår träning. Det hela handlar ju om att han ska kunna just växla i aktivitet och hålla en jämnare streesnivå. Vi måste hitta ett sätt som fungerar tillsammans med träningen!!


För Banjos del så har vi också tränat avslappning i form av burträning och han är duktig den lilla skrutten! Ingångar, utgångsposition och skiften sitt-ligg-stå är det som vi främst pysslar med. Han verkar inte ha ont av sin utdragna tand och han äter bara antibiotika ett tag till.

I helgen kommer Mona K och på lördag är det träning för Krutans del med gruppen och på ssöndag så ska jag-Banjo, Åsa-Valle & Andrea-Edvin träna tillsammans. Ska bli kul med en riktig valpträning, vi siktar ju mer eller mindre mot samma mål allihop!

Här är en bild på Banjo och Edvin som är tagen av Andrea

  Det var längesedan vi såg både Valle & Edvin, kan tänka mej att dom vuxit ifrån den lilla kooikern. Vi har gjort ett tappert försök att mäta honom, men inte lyckats något vidare. Vi tycker dock inte att han vuxit så mycket sista veckorna och frågan är hur stor (eller liten) han kommer att bli?? En sak är i alla fall säkert, han är söt som socker!!!!

 
 
Josefine

Josefine

23 maj 2011 21:52

Krut var en stjärna på avslappningen i söndags. Kul att se resultat!

http://www.kenzo2009.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 27 februari 2012 14:48

Igår tränade vi i ridhuset i Sjöbo och jag fick hjälp med att filma. Hur nyttigt som helst att titta i efterhand och man ser saker som man annars inte tänker på med mera. Fokus för mej har varit om han ser lika speedad ut som jag upplever det och om ...

Av Emma - 26 februari 2012 21:46


det finns ingen som du!!  

Av Emma - 16 februari 2012 20:46


Idag är ingen vanligt dag, för det är Krutans födelsedag, HURRA, HURRA, HURRA!!         Tänk att han redan är fyra år.... min svarta älskling!! Det finns ingen som du!!     ...

Av Emma - 12 februari 2012 17:10

Varning för ego- och skrytinlägg!!!   Vilka grabbar det bor i denna familjen, både två- och fyrbenta!! Börjar med det som nästan fått mitt mamma-hjärta att brista! Jag fick ett telefonsamtal i torsdags som jag inte kommer glömma i första taget! E...

Av Emma - 7 februari 2012 21:41

Jag går en spännande utbildning om en specifik behandlingsmetod på praktikplatsen och idag fick jag en riktigt aha-upplevelse!!   Föreläsaren beskrev hur man jobbade kring behandlingsmålen på ett väldigt tydligt och enkelt sätt för att uppnå bästa mö...

Presentation

Hos Maria på VIPDOG handlar jag mer än gärna! Ett bra sortiment med hög kvalitet & fantastisk service. Klicka på loggan för att komma till webshopen, väl värt ett besök!! 

 

LYDNADSREGLER

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards