Klicka med Krut

Direktlänk till inlägg 18 maj 2011

Avslappning och självkontroll

Av Emma - 18 maj 2011 15:04

Krutan, min älskade Krutan ingen gör mej så galen som du!!!! De senaste veckorna har varit ganska tuffa för både mej och Krutan som av någon anledning legat extremt högt i stress både i vardagen och under träning. Att vi tidigare haft problem med ljud är ingen nyhet, men den sinnesstämningen och det ljudet han frambringar just nu är "någonting" annat. Han fixerar sig vid andra hundar och andra faktorer i miljön och det är svårt att nå honom när han låser sig. Varför?? Jag vet egentligen inte, jag vet bara att det är extremt frustrerande för mej och för Krutan!!


Så min träningsplan är att arbeta mer aktivt med avslappning den närmaste tiden, (här hemma) försöka hitta "bra" knappar som relativt snabbt kan få honom att slappna av och sedan försöka överföra detta till träningen. Avlappnat läge och lugnande signaler belönas med klick och ska sedan döpas med signal. Samtidigt som detta ska vi träna självkontroll i form av ett beteende med stadga och kontakt som till exempel sitt. Detta beteendet ska vara frivilligt och tanken är att det ska ligga så högt att det är det första han bjuder på när vi ska träna, men även i andra situationer här hemma som att hoppa i & ur bilen. Detta har vi ju egentiligt tränat sedan dom var valpar, men med utökning i flocken och många familjemedlemmar som också gör dessa moment i vardagen så bilr det inte särskilt konsekvent. SKÄRPNING!!

Träningen med självkontroll på filten har vi kommit långt med och fortsätter på samma sätt.

Jag tar tacksamt emot tips, åsikter & funderingar kring ämnet!! 


I den vanliga träningen ska jag lägga fokus på stadga och skiften i fjärren, starter i fria följet i endast rätt sinnesstämning och vittringsapportering. Rutan och inkallningen får ligga på is ett tag till.


Boknörd som jag är så har jag inhandlat mig en ny bok "släpp kontrollen lös" (rekomenderas varmt) och dammat av både massageböcker och lugnande signaler Turis Rugaas.

Jag ger mej F**N på att detta ska fungera!! Målet är att starta 3:an och känna att vi gör det tillsammans med samma fokus, engagemang & sinnesstämning!!

Och med en lättstressad hund i bagaget   och en liten valp som visar på vissa liknande tendenser så fokuseras även hans träning på just självkontroll och paus. Egentligen ser Banjo och Krutans träning ganska lika ut. Vi tränar burlekar och att kunna ligga på sin filt och slappna av trots störningar. Frivilliga skiften med stadga tränas lite varje dag. Utgångsposition med fokus är en annan favorit.

Igår var han verkligen jätteduktig och visade upp sina färdigheter när vi hade klicker intro på en valpkurs. Han kunde fokusera fin och hade flyt i alla beteenden trots att det fanns andra kamrater och förare runt omkring honom. Lyckan var att han fick träffa sin syster Bonnie som gick just på denna kursen. Oj, va dom busade!!


Imorgon fm ska vi träffa Åsa & Valle för lite träning, det var ett tag sedan sist så det ska bli himla roligt!! Nu blir det grillning    och scoutavslutning i skogen!!

kramar från oss

 
 
Malin

Malin

18 maj 2011 17:40

Förstår att det gör dig frustrerad.., men är helt
övertygad om att du kommer att "knäcka även denna nöt"
Blev lite nyfiken på vad du skrev om att "träna burlekar" - vad innebär det? Attans att vi inte
kunde få till lite valp-bus idag, D&F hade uppskattat "avlösning", som valp måste man ju få busa oxå.. Hoppas ni får en mysig grillning i skogen så hörs vi, kanske imorgon?

Kramar från oss

http://www.madofi.se

Emma

18 maj 2011 17:47

Blir nog tajt imorgon också eftersom att vi ska träna på fm. Men vi kan väl höras? Om inte annat för en genomgång av burlekar! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 27 februari 2012 14:48

Igår tränade vi i ridhuset i Sjöbo och jag fick hjälp med att filma. Hur nyttigt som helst att titta i efterhand och man ser saker som man annars inte tänker på med mera. Fokus för mej har varit om han ser lika speedad ut som jag upplever det och om ...

Av Emma - 26 februari 2012 21:46


det finns ingen som du!!  

Av Emma - 16 februari 2012 20:46


Idag är ingen vanligt dag, för det är Krutans födelsedag, HURRA, HURRA, HURRA!!         Tänk att han redan är fyra år.... min svarta älskling!! Det finns ingen som du!!     ...

Av Emma - 12 februari 2012 17:10

Varning för ego- och skrytinlägg!!!   Vilka grabbar det bor i denna familjen, både två- och fyrbenta!! Börjar med det som nästan fått mitt mamma-hjärta att brista! Jag fick ett telefonsamtal i torsdags som jag inte kommer glömma i första taget! E...

Av Emma - 7 februari 2012 21:41

Jag går en spännande utbildning om en specifik behandlingsmetod på praktikplatsen och idag fick jag en riktigt aha-upplevelse!!   Föreläsaren beskrev hur man jobbade kring behandlingsmålen på ett väldigt tydligt och enkelt sätt för att uppnå bästa mö...

Presentation

Hos Maria på VIPDOG handlar jag mer än gärna! Ett bra sortiment med hög kvalitet & fantastisk service. Klicka på loggan för att komma till webshopen, väl värt ett besök!! 

 

LYDNADSREGLER

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards