Klicka med Krut

Direktlänk till inlägg 19 juni 2010

Målet var lugn och fin....

Av Emma - 19 juni 2010 20:36

när vi idag har varit på kurs med Bea & Åsa. Det har varit en heldags kurs med ett jättetrevligt upplägg. Vi delades in i två grupper om 4 hundar och man hade två stationer på fm och två på em.

Vi började hos Åsa och tränade avslappning på en filt. Tanken är att hunden ska ha en plats (filt) som är förknippad med en viss sinnestämning ( avslappnad) och när man är avslappnad får man arbeta, drar man upp sig för mycket i stress får man gå tillbaka till filten. Enkelt i tanken, inte alls lika enkelt IRL!!  

Första passet var Krut rejält uppskruvad och hade svårt att förstå vad som gav belöning. Men med många små pauser och en matte utrustad med sitt bästa tålamod och bra timing så låg Krut till slut på filten och var mer avslappnad, ett steg i taget   Min målbild är att Krut ska ligga stilla, (på skinkan) svansen ska vara stilla och munnen ska vara stängd. Det kommer att ta ett tag innan vi kommer dit men vi shejpar på...   

Hos Bea handlade det om att vara stadig och avslappnad när det kastades markeringar och duktiga = lugna hundar fick hämta. Här satt jag på en pall och Krut satt vi min vänstra sida. Här upplever jag att han snabbare slappnade av än i den första övningen. Bea tyckta att man kunde se väldigt tydligt när han slappnade av genom att titta på hans kroppshållning och framförallt hans öron.

Även under eftermiddagen tränade vi stadga/avslappning på ungefär samma sätt och Krut gjorde fina framsteg och jag fick många bra tips, tankar och ideér med mig hem. Vi har en hel del att jobba på men jag har fått en mycket bättre målbild med mig!!

Eftermiddagen har ägnats åt bröllops-TV!!  


Trevlig helg!!

kramar från oss


 
 
Malin

Malin

19 juni 2010 22:23

Inte lätt att vilja FÖR mycket
och få myror i brallan.. Men det
kommer du att få ordning på Emma,
inget tvivel om det. Han är så fin
Krutan, kommer att bli kanon när allt
faller på plats. Ha en trevlig helg!

kram

http://www.madofi.se

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

20 juni 2010 23:56

Det var verkligen härligt att se Krutans förvandling från första morgonpasset till sista eftermiddagspasset.

Jättebra kurs Bea & Åsa satt ihopa.

Kul att träffa er båda igen oxå :-)

Kramizar

http://stadsflattarna.se

 
Malin

Malin

24 juni 2010 11:32

Kikade in för att önska er en
TREVLIG MIDSOMMARHELG!!

kram

http://www.madofi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 27 februari 2012 14:48

Igår tränade vi i ridhuset i Sjöbo och jag fick hjälp med att filma. Hur nyttigt som helst att titta i efterhand och man ser saker som man annars inte tänker på med mera. Fokus för mej har varit om han ser lika speedad ut som jag upplever det och om ...

Av Emma - 26 februari 2012 21:46


det finns ingen som du!!  

Av Emma - 16 februari 2012 20:46


Idag är ingen vanligt dag, för det är Krutans födelsedag, HURRA, HURRA, HURRA!!         Tänk att han redan är fyra år.... min svarta älskling!! Det finns ingen som du!!     ...

Av Emma - 12 februari 2012 17:10

Varning för ego- och skrytinlägg!!!   Vilka grabbar det bor i denna familjen, både två- och fyrbenta!! Börjar med det som nästan fått mitt mamma-hjärta att brista! Jag fick ett telefonsamtal i torsdags som jag inte kommer glömma i första taget! E...

Av Emma - 7 februari 2012 21:41

Jag går en spännande utbildning om en specifik behandlingsmetod på praktikplatsen och idag fick jag en riktigt aha-upplevelse!!   Föreläsaren beskrev hur man jobbade kring behandlingsmålen på ett väldigt tydligt och enkelt sätt för att uppnå bästa mö...

Presentation

Hos Maria på VIPDOG handlar jag mer än gärna! Ett bra sortiment med hög kvalitet & fantastisk service. Klicka på loggan för att komma till webshopen, väl värt ett besök!! 

 

LYDNADSREGLER

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards