Klicka med Krut

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2011

Frustrationsfunderingar

Av Emma - 18 oktober 2011 08:17

Idag känns det extra lyxigt att få vara hemma när vinden det stormar   & regnar    utanför fönstret. Har satt mej med datorn i knät framför en sprakande brasa och en stor kopp te

Men innan dagens läsning ska komma igång, så har jag lite träningsfunderingar kring Krutans frustration senaste tiden.

Det är ett par veckor sedan jag bestämde mej för att lägga bort klickern, alltså dosan inte träningstänket. Jag la upp en ny träningsstrategi och börjde jobba om viktiga grundövningar. Allt fokus på stadga, aktivitetsnivå, teknik och signalsäkerhet. Och efter det så kändes det som om Krutans frustration i träningen fullständigt exploderade i träningen!!   Och då kan ni tänka er hur frustrerad jag blir   en obra kombination helt enkelt!! Men efter fortsatt träning (på samma spår), planering, utvärdering, många tårar   och ett fantastiskt stöd från mina träningskamrater så känns det ju nu som om vinden vänt och vi är på rätt håll igen. Jag har vänt och vridit på vad det var som inte stämde under denna perioden, och igår tror jag att jag kom på det (och det är ingen kioskvältare på något sätt), det kom inget KLICK!! Så klart!! Han väntar på sitt klick som inte kommer och frustration är ett faktum.

Så nu är det upp till mej att förklara den "nya" träningen så att frustrationen minskar och fortsätter att försöka hitta ett bra sätt för att utebliven belöning ska få en annan effekt, att förstå att det är viktigt att lyssna första gången och att förhög förväntan inte leder till arbete.

På dagens träningsagenda står:

Kolla-Kula

Hakan i backen

Vittringsapportering

Stå-sitt i fjärren


  


 
 
Sabina

Sabina

18 oktober 2011 09:54

Jag tror det ligger något i det du skriver (fast jag aldrig sett er träna). Uteblivet klick el annan belöningsmarkör KAN i vissa fall leda till frustrations pip hos min schäfer.

Vad jag har provat är att lågmält säga något i stil med "rätt så" eller " fortsätt"- vet inte om det kanske kan funka för er.

http://schaferbus.bloggplatsen.se

 
Lotta

Lotta

18 oktober 2011 18:41

Är alldeles övertygad om att träningen snart gör stora framsteg. Hoppas ni kommer till Mullsjö och tävlar i vår ;)
Kram på dej

http://www.friden.de

Emma

18 oktober 2011 18:50

Goaste, goaste Lotta!! Tack för att du alltid tror på oss!! Absolut en tävling i Mullsjö våren 2012!!! Bättre coatch får man leta efter ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 27 februari 2012 14:48

Igår tränade vi i ridhuset i Sjöbo och jag fick hjälp med att filma. Hur nyttigt som helst att titta i efterhand och man ser saker som man annars inte tänker på med mera. Fokus för mej har varit om han ser lika speedad ut som jag upplever det och om ...

Av Emma - 26 februari 2012 21:46


det finns ingen som du!!  

Av Emma - 16 februari 2012 20:46


Idag är ingen vanligt dag, för det är Krutans födelsedag, HURRA, HURRA, HURRA!!         Tänk att han redan är fyra år.... min svarta älskling!! Det finns ingen som du!!     ...

Av Emma - 12 februari 2012 17:10

Varning för ego- och skrytinlägg!!!   Vilka grabbar det bor i denna familjen, både två- och fyrbenta!! Börjar med det som nästan fått mitt mamma-hjärta att brista! Jag fick ett telefonsamtal i torsdags som jag inte kommer glömma i första taget! E...

Av Emma - 7 februari 2012 21:41

Jag går en spännande utbildning om en specifik behandlingsmetod på praktikplatsen och idag fick jag en riktigt aha-upplevelse!!   Föreläsaren beskrev hur man jobbade kring behandlingsmålen på ett väldigt tydligt och enkelt sätt för att uppnå bästa mö...

Presentation

Hos Maria på VIPDOG handlar jag mer än gärna! Ett bra sortiment med hög kvalitet & fantastisk service. Klicka på loggan för att komma till webshopen, väl värt ett besök!! 

 

LYDNADSREGLER

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards