Klicka med Krut

Alla inlägg den 22 november 2009

Av Emma - 22 november 2009 13:14

JAG ÖNSKAR MEJ ETT RIDHUS I JULKLAPP!! Smiley from <a href=millan.net" />

Idag har vi varit i Hörby och tränat för Mona. För första gången tränade vi i ett ridhus, tänk att ha möjlighet att träna inomhus när regnet bara öser ner? Smiley from <a href=millan.net" /> Krut klarade den nya miljön alldeles utmärkt och jag är jättenöjd med dagens träning. Dagens tema apportering!

Vi började med att titta på "vanlig" apportering och Krut visade direkt att det är många delar vi måste träna på.

  • att sitta kvar när apporten kastas
  • upptaget
  • greppet
  • ingången
  • avslutningen (att sitta kvar när jag tar apporten)

Farten har han fint både ut och in så den ska jag bara försöka bibehålla när vi börjar sätta ihop momentet.

Problemet med upptaget är att Krut har så himla bråttom att han inte bromsar in utan springer över apporten och gärna trampar till den med tassen så den flyger all världens väg. För att komma tillrätta med detta fick jag tipset att sätta en skål med godis bredvis apporten som Krut får ta  först för att sedan plocka upp apporten och komma till mig. När han vänder tillbaka efter ett bra upptag belönar jag med att kasta en godis bakåt som han får springa och ta. Detta gav snabbt ett bra resultat där han tog sin godbit och sedan gjorde ett snyggt och snabbt upptag och sprang mot mig!Smiley from <a href=millan.net" />

Känns som en bra övning som går att utveckla på ånga olika sätt, men som Krut fattade snabbt.


När det gäller greppet så är det bara att vara noga med att inte släppa igenom tugg eller rullningar, vi fortsätter som vi gjort innan med håll fast övningar.


Ingångarna har vi tappat en del position i så att dom måste vi jobba upp utan apport i början. Han sätter sig ganska rakt, men förlångt ut.

I avslutet när jag tagit apporten så hoppar han snabbt ur position och detta måste jag vara noga med att inte släppa igenom, återigen så är det jag som måste vara noga...

Samtliga av dessa övningarna ska vi jobba vidare med både med trä och metall apporten (som jag inte varit så flitig med Smiley from <a href=millan.net" />)


Det andra vi pratade om var vittringsapporteringen. Mona hade lite förslag på hur man kan träna in detta, jag ska flura vidare. Tror att jag på något sätt måste använda mej av godis för att försöka "lugna" Krut och så att han förstår att han ska använda sin lilla näsa och inte plocka första bästa pinne.

Den andra delen är att han ska lära sig hur man hanterar en vittringsapport, hur han ska gripa, hålla osv. Mona är väldigt noga med att jag som förare måste ha en bild av hur momentet ska se ut och hur jag vill att Krut ska göra, så vi ska börja med pinn-hantering innan vi använder oss av själva pinnen i övningen. Tror att vi börjar med kottar eller liknande...


Som avslutning började vi med en grundövning till apporetingsdirigeringen.Vi använde två godis-skålar på varsin sida av Krut och jag stod mittemot Krut. Sedan lägger man godis i en av skålarna och skickar hunden på "varsågod" när hunden är fokuseras på föraren. Sedan ökar man svårigeterna genom att öka avstånden till skålarna, lura hunden genom att låtsas lägga i skålarna så att den inte vet var godbiten finns, öka avståndet till föraren osv....


Krut fattade övningen snabbt, men han ville gärna "kontrollera" även den andra skålen så jag måste vara noga med att han kommer till mej efter att han tagit godisen i skålen.


En riktigt rolig träning där Krut skötte sig alldeles utmärkt! Även ganska avslappnad när det var paus och låg på sin filt!

Min prinsSmiley from <a href=millan.net" />

Nu väntar några nätters jobb och ett dagpass så det kommer att bli lugnt på hundfronten de närmaste dagarna!

godis-skål

 





 X  Krut                                                  
                     
X Emma



Godis-skål

 



kramar från oss

ps: både kamera och videokamera var med idag, men vi har varit så upptagna med att träna hund att det glömdes bort....

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hos Maria på VIPDOG handlar jag mer än gärna! Ett bra sortiment med hög kvalitet & fantastisk service. Klicka på loggan för att komma till webshopen, väl värt ett besök!! 

 

LYDNADSREGLER

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2009 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards