Klicka med Krut

Direktlänk till inlägg 10 november 2011

Hundsport, inget för fattiglappar!

Av Emma - 10 november 2011 08:49

Hittade en länk igår på facebook igår om att SBK höjer anmälningsavgifterna till nästa år. Och jag förstår att man höjer dessa avgifter precis som allt annat, men blir ändå irriterad.   Så klart är tanken att det ska ge mer pengar till arrangerande klubb, men det var inte så himla längesedan de även höjde medlemsavgiften. Här finns dom nya avgifterna!  Jag tycker att det är en ganska hög höjning att det 2012 kommer att kosta 225:-    att tävla lydnadsklass 3 eller elit när det kostar 150:- 2011.

Nu är jag ju väldigt färgad av min utbildning   när man dagarna i ända läser om socioekonomiska klasser i samhället, utanförskap, jämlikhet osv och jag vet inte om det är riktigt att överföra detta på (min) älskade hundsport men det är nog inte alla som har råd att pyssla med denna sporten. Självklart fattar jag att man själv prioriterar, hur mycket man lägger på träning, kurser, tävlingar och medlemskap men hunden eller hundarna ska äta, förhoppningsvis vara försäkrade och om olyckan är framme komma till vetten. Det är inte billigt att vara hundägare!


Om jag tittar på "mina" kostnader med ärliga glasögon så lägger jag ganska stora summor på hunderiet (hoppas inte Jimmy läser detta inlägget) Medlemskap i Skk, SBK, SSRK, FRK & Staffanstorpshundklubb blir snabbt många 100-lappar.   Jag låter min träning kosta ganska mycket i form av kursavgifter, bensinpengar och belöningar i olika former till Krutan.    Sedan behöver man diverse träningsredskap, koner, vittringsapporter, markeringspinnar är bara till lydnaden som jag främst pysslar med. Sedan vill jag ju ha några dummies om jag ibland vill träna lite jakt och som igår när vi spårade lite fiffiga tillbehör med sele, lina snitslar och bollar. Funktionella kläder är också viktigt, dessutom är det en fördel om dom är snygga.   Har man en flat vill man inte heller att de ska se helt viltvuxna ut alltså är (några) bra saxar ett annat måste, enkel effilering, dubbel effilering och en vanlig sax till tassarna. Och självklart måste hunden ha ett bra koppel och ibland har jag retriver koppel och ibland vanligt halsband och koppel, alltså behövs båda delar. Täcke till kalla dagar i bilen, massage till onda muskler, reflexer för kvällspromenader, ni märker det tar aldrig slut på vad jag "måste" ha!!   


Jag tror inte att jag skulle våga att räkna mitt hunderi i pengar för då hade jag nog svimmat!!   Samtidigt är det mitt val som jag aktivt gör. Under studietiden och när man har CSN    blir det självklart så att man prioriterar vad man lägger sina pengar på.  Samtidigt så är Krutan och vår träning en av de allra viktigaste delarna i mitt liv och jag är så tacksam för alla vänner som jag delar detta med. Det är ju därför jag väljer att prioritera detta!!

 Så att anmälningsavgiften höjs kommer nog inte att påverka "mitt" tävlande, men kanske för andra? Och kanske fler väljer att avstå MH-besrivningen när den höjs till 600:-?


Nu ska vi ta en promenad i det härliga höstvädret!!   Ha en fin dag!!   

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 27 februari 2012 14:48

Igår tränade vi i ridhuset i Sjöbo och jag fick hjälp med att filma. Hur nyttigt som helst att titta i efterhand och man ser saker som man annars inte tänker på med mera. Fokus för mej har varit om han ser lika speedad ut som jag upplever det och om ...

Av Emma - 26 februari 2012 21:46


det finns ingen som du!!  

Av Emma - 16 februari 2012 20:46


Idag är ingen vanligt dag, för det är Krutans födelsedag, HURRA, HURRA, HURRA!!         Tänk att han redan är fyra år.... min svarta älskling!! Det finns ingen som du!!     ...

Av Emma - 12 februari 2012 17:10

Varning för ego- och skrytinlägg!!!   Vilka grabbar det bor i denna familjen, både två- och fyrbenta!! Börjar med det som nästan fått mitt mamma-hjärta att brista! Jag fick ett telefonsamtal i torsdags som jag inte kommer glömma i första taget! E...

Av Emma - 7 februari 2012 21:41

Jag går en spännande utbildning om en specifik behandlingsmetod på praktikplatsen och idag fick jag en riktigt aha-upplevelse!!   Föreläsaren beskrev hur man jobbade kring behandlingsmålen på ett väldigt tydligt och enkelt sätt för att uppnå bästa mö...

Presentation

Hos Maria på VIPDOG handlar jag mer än gärna! Ett bra sortiment med hög kvalitet & fantastisk service. Klicka på loggan för att komma till webshopen, väl värt ett besök!! 

 

LYDNADSREGLER

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards