Klicka med Krut

Direktlänk till inlägg 4 april 2010

Många ord, inga bilder....

Av Emma - 4 april 2010 13:13

men några roliga smileysar!!

Igår var vi (jag & Caroline) och träffade Mona i Helsingborg. Det var bara knappt en månad sedan vi träffade henne sist och vi har inte hunnit träna så mycket emellan och därför blev det många samma moment. Även om det var fint väder tränade vi inomhus.

Först ut blev apportering eftersom det har många förbättringsmöjligheter!    (för att inte fokusera på problem utan tänka positivt) Apportering har inte varit helt lätt för oss någon gång, vi har jobbat mycket med det enda sedan Krut var liten bäbis. Dels med att bara gripa och sedan med att det ska vara värdefullt att lämna föremålet ifrån sig. Träningen har gått upp och ner, men sista tiden har det mest varit neråt av flera anledningar. Dels har jag inte varit tillräckligt uppmärksam på att vi ska ha många lyckade repetitioner utan jag har gjort det för svårt och dels att vi kanske inte helt har träna samma sak. Jag har klickat för vad jag tror är ett gripande, medans Krut nog har tränat dutta på föremål med nosen?   

Igår började vi om lite från början och belönade massor för att han grep apporten och det är där vi får fortsätta träna. Den ska inte heller få ligga på marken utan lite högre för att minimera att han ska använda tassarna vilket han lätt gör när han inte riktigt är med på banan. Vi ska också fortsätta belöna ett bra och stadigt grepp och sedan så småningom fortsätta med momentsträningen. Men det är ju ganska självklart att man måste kunna gripa bra när föremålet ligger rakt ner på marken innan man ska arbeta på avstånd? Konstigt att man inte kan tänka ut det själv?   


Sedan fortsatte vi med "rutan-träningen". När vi tränat hemma har vi växlat mellan att belöna farten och att hitta rätt punkt (med hjälp av musmatta) och visst har det gått framåt även om det även här finns förbättringsmöjligheter. Han har ändå förstått att det har någonting med konerna att göra och här blir det avgörande med min belöningsplacering och att jag lyckas tajma detta. Igår visade han att jag inte lyckats 100% med detta eftersom att han tydligt bromsar c:a 1 meter innan rutan och det är där jag har kastat belöningen flest gånger? Inte alltid enkelt med en "tänkande" hund, det kräver så mycket av föraren!      Även här gäller det att ha en hög frekvens av rätta belöningar, för när han blir minsta tveksam så backar han in i rutan vilket ser ganska charmigt ut, men ger nog inte så höga poäng?   


Sedan fortsatte vi med skiften i fjärren. Vissa gör han riktigt fint, medans vissa behöver förbättras. Ligg till stå är riktigt fina i de flesta fallen, men när man vänder på det och kör stå till ligg så flyttar han fram en bit så här får vi jobba riktigt nära ett tag till. Jag ska också försöka variera mer mellan belöning från mej och att ha belöningen bakom. Vi avslutade med ligg till sitt och här blev skiftet inget vidare, han är stilla men klättrar upp till sitt vilket inte stämmer med min målbild där han tar ett hopp upp i sitt. Över lag behöver sitt & ligg hamna högre på hans frivilliga reportoar för dom ligger lååångt ner och kommer sällan fram.


Som avslutning körde vi inkallning, dels släta men också med ställande. Vi en del med hans tempo eftersom att han saktar in när man gör flera inkallningar med ställanden  Detta är inte helt enkelt att se när man står på avstånd utan jag måste bli bättre på att läsa av honom. Jag måste också vara noga med att han verkligen sitter innan inkallningskommandot eftersom att han är lite "lätt" i rumpan.


Vilken himla tur att vi har en hel del att jobba vidare med så vi kan ha en vår full med hundträning!!

Som vanligt efter en Mona-träning har jag massor med inspiration med mej hem och jag är så himla glad över att jag har en Krut!!!     

Att vi någon gång ska starta i ELIT känns långt borta, men vad gör det så länge vi har en riktigt rolig resa dit tillsammans??   

Imponernade om ni orkade läsa ända hit....

Nu ska vi fortsätta denna dagen som vi har börjat den   

kramar från oss

 
 
Matilda

Matilda

4 april 2010 19:35

Det är så skönt när man går kurs eller tränar med andra, som kan ge en massa nya ideer, ibland sådant man tom borde ha kommit på själv ;)Låter ju som Ni kommer ha en kul vår med massa träning :D

http://www.goldenliv.com

 
Bittan

Bittan

5 april 2010 06:14

KLART ni kommer att starta i eliten!! Med den ambitionen som du har kan ni gå så långt DU vill!!
Kramen från målande tapetserande slipande stolt uppfödare ;-)

http://www.bez-amis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 27 februari 2012 14:48

Igår tränade vi i ridhuset i Sjöbo och jag fick hjälp med att filma. Hur nyttigt som helst att titta i efterhand och man ser saker som man annars inte tänker på med mera. Fokus för mej har varit om han ser lika speedad ut som jag upplever det och om ...

Av Emma - 26 februari 2012 21:46


det finns ingen som du!!  

Av Emma - 16 februari 2012 20:46


Idag är ingen vanligt dag, för det är Krutans födelsedag, HURRA, HURRA, HURRA!!         Tänk att han redan är fyra år.... min svarta älskling!! Det finns ingen som du!!     ...

Av Emma - 12 februari 2012 17:10

Varning för ego- och skrytinlägg!!!   Vilka grabbar det bor i denna familjen, både två- och fyrbenta!! Börjar med det som nästan fått mitt mamma-hjärta att brista! Jag fick ett telefonsamtal i torsdags som jag inte kommer glömma i första taget! E...

Av Emma - 7 februari 2012 21:41

Jag går en spännande utbildning om en specifik behandlingsmetod på praktikplatsen och idag fick jag en riktigt aha-upplevelse!!   Föreläsaren beskrev hur man jobbade kring behandlingsmålen på ett väldigt tydligt och enkelt sätt för att uppnå bästa mö...

Presentation

Hos Maria på VIPDOG handlar jag mer än gärna! Ett bra sortiment med hög kvalitet & fantastisk service. Klicka på loggan för att komma till webshopen, väl värt ett besök!! 

 

LYDNADSREGLER

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards